Verkkokauppa

Uutiskirje

Haluaisitko sähköpostitse tietoa Trafiikki-museoiden toiminnasta, tapahtumista ja museokaupan tarjouksista? Uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
 

TILAA UUTISKIRJE

 
Uutiskirjearkisto:
Uutiskirje 1/2017
 
Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tiedotearkisto

Trafiikki-museot ry

Trafiikki-museot ry:n puheenjohtaja on  auto- ja tiemuseo Mobilian museonjohtaja Heidi Rytky.

Missio: Trafiikki-museot ry auttaa jäsenmuseoitaan menestymään tuottamalla palveluita ja mahdollistamalla hankkeita sekä jakamalla yhteistä osaamista ja asiantuntijuutta.

–  Tuemme verkostotyötä kehittämällä jäsenmuseoiden työntekijöiden asiantuntemuksen ylläpitämistä, museoammatillisuutta ja verkostoitumista sekä jaamme hyväksi koettuja ammatillisia käytäntöjä muille kulttuuriperintöalan toimijoille.

Arvot: Keveys, konkretia, kunnianhimo

 

Visio 2020: Trafiikki-museot ry on vireä ja tunnustettu museoalan verkostotoiminnan edelläkävijä ja kehittäjä.

–  Trafiikki-museot ry on ollut museokentällä edelläkävijä museoiden välisessä yhteistyössä. Olemme oppineet, että verkoston hallinnointi ja johtaminen vaativat resursseja ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Yhdistyksen jäsenmuseoiden työntekijät edustavat liikenne- ja viestintäalan museotoiminnan parhainta osaamista Suomessa. 

 

 

Trafiikki-museot ry:n hallituksen puheenjohtajana toimii Mobilian museonjohtaja Heidi Rytky.

Trafiikki-verkoston muodostavat Forum Marinum (Turku), Mediamuseo Rupriikki (Tampere), Mobilia (Kangasala), Postimuseo (Tampere), Päivälehden museo (Helsinki), Radio- ja tv-museo (Lahti), Suomen Ilmailumuseo (Vantaa), Suomen merimuseo (Kotka), Suomen Rautatiemuseo (Hyvinkää) ja Tekniikan museo (Helsinki). Mobilian kautta yhdistykseen liittyvät myös Kanavamuseot.

Yhdistykseen kuuluvat museot eivät ole taloudellisesti riippuvaisia toisistaan, vaan itsenäisiä yksiköitä. Jokaisessa museossa on merkittävät museoammatillisesti hoidetut kokoelmat ja jatkuvaa näyttelytoimintaa.

Facebook

Mobilian Linjakasta menoa -näyttelyssä tutustutaan myös rahastajien historiaan. Rahastajan työ oli monille nuorille ensimmäinen työpaikka 1950-luvulla. Pentti Niemenmaa aloitti kesätyön rahastajana vain 14-vuotiaana. Työhön kuului rahdin kuormaamista autoon ja matkustajien rahastamista. Erilisiä matkatavaratiloja ei ollut, joten tavaroita kiinnitettiin tarvittaessa bussin katolle.

Autoissa ei ollut vessoja, tungos oli kova ja kesähelteillä oli melkoisen tukalaa: aika usein sai kiikuttaa oksennuspussia pahoinvoiville matkustajille. Täydet pussit kerättiin pois ja heitettiin tien varteen lintujen ruuaksi. Kuvassa rahastaja Pentti Niemenmaa ja kuljettaja Osku Niemenmaa kesällä 1950 Länsilinjojen liikennöimällä Tampere–Juhtimäki-linjalla.

(Kuva: Pentti Niemenmaan kotialbumi)
... See MoreSee Less

Twitter