Verkkokauppa

Uutiskirje

Haluaisitko sähköpostitse tietoa Trafiikki-museoiden toiminnasta, tapahtumista ja museokaupan tarjouksista? Uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
 

TILAA UUTISKIRJE

 
Uutiskirjearkisto:
Uutiskirje 1/2017
 
Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tiedotearkisto

Voimalla liikkeelle!

Voimalla liikkeelle! Suomen merimuseossa Kotkassa

Esillä: 13.3.2015 – 23.8.2015

Merimuseo_Voimalla

Suomen merimuseon toteuttama Voimalla liikkeelle! -näyttely esittelee 1950-luvulla rakennetun jäänmurtaja Voiman, joka avustaa edelleen talvisilla merillämme kulkevia aluksia. Valmistuessaan Voima oli erittäin uudenaikainen ja voimakas alus, jota kutsuttiin jättiläisjäänsärkijäksi. Voimassa oli ensimmäisenä kaksi keulapotkuria, jotka tehostivat jäänmurtokykyä ja tekivät aluksesta ennennäkemättömän ketterän.

Näyttelyn toisena päätähtenä on maaliskuussa 1944 valmistunut ja jo seuraavana talvena Neuvostoliitolle sotakorvauksena luovutettu satamajäänsärkijä Turso. Alus kuului niihin 104 alukseen, jotka Suomi joutui luovuttamaan Neuvostoliitolle jatkosodan päätyttyä. Turso lukeutui näistä arvokkaimpiin. Jääpatojen murtamisesta kunniakirjankin saanut Taifuniksi uudelleennimetty alus hankittiin takaisin Suomeen vuonna 2004 ja entisöitiin monen asialle omistautuneen tahon yhteisin ponnistuksin. Nyt Turso höyryää jälleen vanhalla nimellään Suomen lipun alla.

Näyttelyssä kerrotaan myös legendaarisesta laivanrakennusinsinööri K. Albin Johanssonista, joka on ollut suunnittelemassa sekä Voimaa että Tursoa.

Näyttely on tehty yhteistyössä Voiman ja Turson nykyisten varustajien eli Arctia Shipping Oy:n ja Satamajäänsärkijä S/S Turso yhdistys ry:n kanssa. Mukana on ollut myös Voiman miehistö ja Helsingin yliopiston merihistorian oppiaine.

http://www.merikeskusvellamo.fi/

Facebook

Mobilian Linjakasta menoa -näyttelyssä tutustutaan myös rahastajien historiaan. Rahastajan työ oli monille nuorille ensimmäinen työpaikka 1950-luvulla. Pentti Niemenmaa aloitti kesätyön rahastajana vain 14-vuotiaana. Työhön kuului rahdin kuormaamista autoon ja matkustajien rahastamista. Erilisiä matkatavaratiloja ei ollut, joten tavaroita kiinnitettiin tarvittaessa bussin katolle.

Autoissa ei ollut vessoja, tungos oli kova ja kesähelteillä oli melkoisen tukalaa: aika usein sai kiikuttaa oksennuspussia pahoinvoiville matkustajille. Täydet pussit kerättiin pois ja heitettiin tien varteen lintujen ruuaksi. Kuvassa rahastaja Pentti Niemenmaa ja kuljettaja Osku Niemenmaa kesällä 1950 Länsilinjojen liikennöimällä Tampere–Juhtimäki-linjalla.

(Kuva: Pentti Niemenmaan kotialbumi)
... See MoreSee Less

Twitter